Autonome trekker kan ook melkveehouder werk uit handen nemen
Wat zou een autonome trekker aan efficiëntie en gemak kunnen brengen op een melkveebedrijf? Best veel ontdekte Tom te Veldhuis van proefbedrijf de Marke in Hengelo, maar dan wel op grotere percelen. Dit najaar maken acht NPPL-deelnemers kennis met de mogelijkheden en beperkingen van onbemande autonome trekkers. Samen met leverancier GPX Solutions en WUR en NPPL stelt De Bruijn Mechanisatie in Zundert hiervoor een Steyr-trekker beschikbaar.
Principe werkt
‘De eerste kennismaking met het autonome deel van de trekker viel me niet tegen’, vertelt Tom te Veldhuis. Allicht heb je even uitleg nodig hoe het werkt, maar daarna lukte het hem wel om er zelfstandig mee aan het werk te gaan. ‘Ik heb er nog te weinig mee gewerkt om daar echt routine in op te doen, maar het lukt.’ Punt is wel dat de klus die je met de trekker wilt gaan uitvoeren, goed moet zijn voorbereid. Daarbij is er de keuze tussen het rijden volgens een vooraf uitgereden patroon, of aan de hand van de AB-lijn en de geprogrammeerde begrenzingen van het perceel. ‘Die voorbereiding gebeurt nu nog door iQuus (GPX Solutions), maar als je zo’n trekker echt op het bedrijf wilt gaan inzetten, wil je dat op een vrij eenvoudige manier zelf kunnen’, doen stelt Tom. Op de open dag van De Marke op 9 september is de trekker met een schudder gedemonstreerd. Dat was door de mensen van iQuus zelf. Daarna is de trekker op het bedrijf gebruikt om weiland te bloten. Dat was aan de hand van GPS begrenzingen van het perceel waardoor de trekker zelfstandig aansluitende banen heeft gemaaid. Dat ging best goed. Keren op de kopakker, heffen van de maaier, in- en uitschakelen van de aftakas. Omdat de Steyr nog niet van volledige beveiliging voor autonomie was voorzien, moet de gebruiker op de trekker blijven zitten of steeds de knop van de afstandsbediening in blijven drukken. Tom: ‘Op zich is dat natuurlijk niet erg praktisch, maar het belangrijkste was voor ons om te zien of het principe werkt.’
Klik op de foto om de video van deze testdag te bekijken.
Niet voor kleine percelen
Welk werk zou een veehouder met de autonome trekker kunnen doen? Tom: ‘Weiland bloten zou kunnen, dat hebben we zelf op De Marke ervaren. Hoewel dat alleen zinvol is wanneer de percelen groot genoeg zijn. Is de klus op een perceel snel klaar dan moet je er ook alweer snel naartoe om de trekker naar een ander perceel te brengen. Gras schudden zou ook kunnen, maar ook daar geldt hetzelfde: percelen moeten wel groot genoeg zijn voor minstens een aantal uren werk. Wellicht dat het toepassing zou kunnen krijgen wanneer je met twee trekkers op een perceel aan de gang bent. Mogelijk dat je dan bijvoorbeeld maait en dat de trekker autonoom volgt met de schudder. Of dat de maaier autonoom werkt en je zelf volgt met de schudder. Technisch zal het wel voor elkaar te krijgen zijn om dat zo te doen, maar in Nederland zullen bij veel veehouders de percelen niet groot genoeg of niet geschikt zijn om dat met een autonome trekker op een zinvolle manier te doen.’
Reeks onbemande testen
Dit najaar maken acht NPPL-deelnemers kennis met de mogelijkheden en beperkingen van onbemande autonome trekkers. Samen met leverancier GPX Solutions en WUR en NPPL stelt De Bruijn Mechanisatie in Zundert hiervoor een Steyr-trekker beschikbaar. Voor deze praktijktest is het autonome systeem bewust gelimiteerd. Zo is voor de veiligheid het autonoom systeem zo ingesteld opdat er altijd een persoon in de buurt van de trekker moet zijn in het perceel. Mede met de input van de NPPL-gebruikers in deze praktijkproef wordt het autonome systeem van GPX, dat zijn oorsprong heeft in de toepassing van fruit- en boomgaarden, aangepast voor gebruik in open teelten voor akkerbouwers, veehouders en vollegrondstelers, zoals een aangepaste methode van route planning in percelen.
iQuus Autonomy en Steyr Expert 4130 cvt
iQuus Autonomy is een product van GPX solutions in Erichem (Gld.). De set bestaat uit een reguliere stuurautomaat inclusief RTK-gps systeem, voertuig- en werktuigcontrole en een veiligheidspakket. Op dit moment monteert het bedrijf een RTK-gps systeem van Raven. In de toekomst wil de fabrikant ook samenwerken met andere merken. Voor de voertuig- en werktuigcontrole is het systeem aangesloten op de Canbus van de trekker en kan het zodoende alle signalen daaruit oppikken en activeren. Denk daarbij aan de rijsnelheid, de hefhoogte en de hydrauliek. Het veiligheidspakket omvat een voorbumper als aanrijdbeveiliging, een LiDAR-sensor voor obstakeldetectie en bewaking van de omgeving en een noodstop. De gebruikte Steyr Expert 4130 cvt heeft dit veiligheidspakket niet zodat er bij deze trekker altijd toezicht nodig is. Om te kunnen werken met het systeem is het nodig om de route die de trekker autonoom af moet leggen, op te nemen door die route met een bestuurder te rijden. Je moet er zelf voor zorgen dat je bij het opnemen van de route niet steekt of anderszins achteruit rijdt. Gaandeweg de NPPL-praktijktest krijgt GPX Solutions veel feedback dat kort keren op de kopakker wenselijk is om ‘rij aan rij’ te kunnen werken. Er wordt bij GPX gekeken naar wat hier de mogelijkheden zijn. Voor werkzaamheden maak je per werkzaamheid een profiel aan. Dat kan op de terminal in de trekker of elders met de terminal in een docking station. Zo’n profiel bevat dan bijvoorbeeld rijsnelheden, aftakastoerentallen, hefhoogtes, inzet- en uithefposities, et cetera. Het systeem bevat (nog) geen sensoren of camera’s om de correcte werking van machines en uitgevoerde werkzaamheden te monitoren en te controleren. iQuus Autonomy is op momenteel leverbaar op Holland T4, T5 en T7, Case Magnum, Fendt Gen1, Gen2 en One en Kubota M5 modellen. Afhankelijk van de uitgangssituatie en de wensen van de gebruiker loopt de aanschafprijs uiteen van €15.000 tot €80.000. De gebruikte Steyr Expert 4130 cvt heeft een maximaal motorvermogen van 140 pk. Met de traploze transmissie met vier groepen rijdt de trekker met bestuurder maximaal 40 km/u. De hefkracht is maximaal 5.600 daN en de trekker levert maximaal 110 liter hydrauliekolie per minuut. De trekker is standaard voorzien van 440/65 R28 banden voor en 540/65 R38 banden achter. De basisuitvoering weegt 5.500 kilo. De autonome Steyr in de NPPL-tour is niet voorzien van het iQuus veiligheidspakket.
Door op “Plaats reactie” te klikken ga ik akkoord met
de gebruikersvoorwaarden en de Privacy Policy.