Autonome trekker of veldrobot: wie neemt het stuur over? (1)

Welk type voertuig is het meest geschikt voor autonome bewerkingen op Nederlandse akkers en graslanden? Is dat een trekker die onbemand kan werken, een veldrobot of een combinatie van beide?Tijdens het NPPL-webinar ‘Autonome trekker of veldrobot: wie neemt het stuur over?’, gaan technologieleveranciers, deskundigen, onderzoekers en gebruikers met elkaar in gesprek om antwoorden te vinden op die vraag. Deel 1 van een tweeluik: de trekker of de veldrobot? Om te beginnen met autonome trekkers en retrofit kits.

Trekkers die af fabriek geschikt en vrijgegeven zijn om autonoom en onbemand te werken, zijn in Nederland nog niet leverbaar. Ze zijn er wel, maar worden hier vanwege Europese wet- en regelgeving omtrent onbemande trekkers tot dusver nog niet verkocht of verhuurd. Kubota, Yanmar, John Deere en Monarch Tractor bieden wel modellen als autonome uitvoering aan in hun thuisland. Onbekend is of fabrikanten als Farmtrac en Mahindra dat ook doen maar die kans is groot. Wil je een trekker hier toch onbemand laten werken, dan ben je voorlopig aangewezen op een ombouwset. Die zijn er zowel voor bestaande als voor nieuwe trekkers zolang die in de meeste gevallen aan een aantal voorwaarden voldoen. Denk aan het type transmissie.

Van Nederlandse origine is de iQuus ombouwset waarmee nagenoeg elk voertuig autonoom gemaakt kan worden.

Autonome retrofit kits

Dergelijke ombouwsets, ook wel autonome retrofit kits genoemd, worden door verschillende fabrikanten en leveranciers geleverd. Vaak zijn dat derde partijen die dergelijke sets leveren en installeren zoals we aanvankelijk ook bij stuurautomaten zagen. Net als bij af fabriek leverbare autonome trekkers zijn ook niet alle autonome retrofit kits in Nederland leverbaar. Zo leveren Bluewhite en Sabanto hun ombouwsets primair in hun thuisland de Verenigde Staten en ThornTek in China. Hier wel verkrijgbaar zijn de sets van Agreenculture (Frans), Braun Maschinenbau (Duits), GOtrack (Pools) en GPX Solutions (Nederlands). De belangrijkste eigenschappen en specificaties hiervan staan in onderstaande tabel.

Niet in Europa

Voor fabrikanten van ombouwsets die eigendom zijn van of samenwerken met trekkerfabrikanten, geldt vaak dat ze, naar eigen zeggen opnieuw vanwege wet- en regelgeving, vooralsnog niet in Europa leveren. Denk aan Bear Flag Robotics (John Deere), JCA Technologies (Agco/PTx Trimble) en Raven (CNH Industrial). Het grote voordeel van een autonome of tot autonome uitvoering omgebouwde standaard trekker, is dat deze zonder beperkingen ook met bestuurder in te zetten is. Je kunt zo’n trekker dus gewoon zelf over de openbare weg van het ene naar het andere perceel rijden. En je kunt ‘m naast voor onbemande werkzaamheden ook gebruiken voor bemande bewerkingen. Ook kun je bijvoorbeeld opeenvolgende bewerkingen uitvoeren met een onbemande trekker gevolgd door een bemande trekker. De bestuurder van die laatste kan dan tegelijkertijd in de gaten houden of de onbemande combinatie z’n werk juist uitvoert. Andere voordelen zijn dat de bediening van een autonome standaard trekker niet wezenlijk anders of gecompliceerder is dan van een trekker met stuurautomaat én dat je toe kunt met standaard machines en werktuigen. Dat maakt het gebruik van een onbemande trekker in vergelijking met een veldrobot vanuit technisch en financieel oogpunt overzichtelijk en aantrekkelijk.

Agreenculture is een Franse startup die naast veldrobots ook de autonome retrofit kit AGCbox aanbiedt.

Webinar 2 oktober

De Nationale Proeftuin Precisie Landbouw (NPPL) organiseert in samenwerking met Wageningen Universiteit een boeiend en informatief webinar over de opkomst van autonome trekkers en robots in de landbouw. Dit webinar biedt een unieke gelegenheid om in gesprek te gaan met deskundigen, onderzoekers en boeren die al ervaring hebben met deze technologieën.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Door op “Plaats reactie” te klikken ga ik akkoord met
de gebruikersvoorwaarden en de Privacy Policy.