‘Geen moeite mee er bij weg te gaan’

Een autonoom werkende trekker zou op het bedrijf Swinkels Groenten in Meterik (L.) wel passen.  Bijna jaarrond is er op het bedrijf wel werk voor. Nu al, maar uitgerust met achteruitrijbeveiliging nog meer. Dan komt ook schoffelwerk in zicht en grondbewerking die korter op plantwerk zit. Swinkels Groenten beteelt zo’n 150 hectare met prei, bloemkool, spitskool, suikerbieten, snijmais, graan en groenbemester.

Swinkels is deelnemer aan de Nationale Proeftuin Precisielandbouw en heeft in week van 15 juli gewerkt met de autonome Fendt 716. De trekker is met het iQuus-systeem uitgerust en kan onbemand werken. De Fendt heeft op het bedrijf de groenbemester Japanse haver onder gefreesd (twee bewerkingen haaks op elkaar) en een perceel gewoeld waarop bloemkool wordt geplant. De praktijktest met het systeem is nu wat uitgebreider dan die met een aangepaste MF-trekker van vorig jaar.

Systeem gauw in de vingers

‘Het gaat goed. Hij rijdt’, vertelt teeltmedewerker Aswin Dierx. ‘Als je al met GPS en kopakkermanagement kunt werken, dan heb je dit systeem ook heel gauw in de vingers. Wat nu nog wat extra tijd kost, is dat je vooraf de hoeken van het perceel moet afrijden. Maar zou je zo’n systeem zelf hebben dan heb je dat van al je percelen met A/B-lijnen allemaal al in het systeem zitten.  Op percelen vanaf pakweg twee hectare kan dit systeem in onze ogen interessant zijn.’
De foutmeldingen in de eerste paar dagen na de ingebruikname van de trekker stelden volgens Dierx niet veel voor. ‘Stuurhapering werd op afstand opgelost. Dat de beveiliging de hoge haver als obstakel zag, hebben we opgelost door die balk hoger te hangen. Niks bijzonders als je zo’n trekker voor het eerst in gebruik neemt. We hebben er nu geen moeite mee hem aan het werk te zetten en er bij weg te gaan.’

De zelfrijdende Fendt 716 met GPX Solutions iQuus toepassing.

Obstakelbeveiliging slaat aan op stof

Maandag 23 juli blijkt dat de camera voorop niet alleen sprieten Japanse haver detecteert, maar de trekker stilzet. Midden in een volstrekt leeg perceel komt de obstakelmelding opnieuw. Dan volgt de volgende whatsapp-communicatie met leverancier GPX Solutions van het iQuus-systeem:
Aswin stuurt een videootje van de trekker die op kaap perceel plots stopt met de mededeling: ‘Lijkt me sterk dat hij hier een obstakel gevonden krijgt.’
Leverancier: ‘Zit de stekker van de bumper er nog goed in?’
Aswin: ‘Jup. Denk dat het stof is wat ie ziet. Want hij blijft het doen.’
Leverancier: ‘Kan idd ook. Wordt aan gewerkt om bij stof door te kunnen rijden. Waait het stof hoog boven de grond?
Aswin: ‘Nee, wel de lucht in’
Leverancier: ‘Dan is de bumper een tikkie hoger ook geen oplossing. Gaat het wel beter op de kopakkers?’
Aswin reageert op bericht dat er aan gewerkt wordt: ‘Zou mooi zijn, het verschil tussen nat en stof is hier vaak maar klein’
Leverancier: ‘Is een must, heeft prioriteit momenteel’
Aswin: ‘Heb ‘m vanmiddag aangezet, twee keer naartoe gemoeten omdat-ie de stuurfout weer aan gaf. Leek eigenlijk weinig aan de hand, kon gewoon weer op start klikken en toen ging -ie weer, en nu dan voor de stof blijft-ie stoppen dus ben het nu zelf aan het afmaken.

Ruime kopakker nodig

Voorlopig is nog wel een dingetje dat de demonstratie-trekker vanwege het ontbreken van een veiligheidsvoorziening achterop niet achteruit kan rijden. Gevolg is dat de trekker om te draaien een veel ruimere kopakker nodig is dan de vijf meter waarmee ze bij Swinkels werken. De automatiek rekent met een vijftien meter brede strook rondom het hele perceel, niet alleen aan het eind van de werkgangen. ‘Wat we niet willen, is een heel perceel eerst in zijn geheel klaarleggen en dan pas beginnen met planten. Dat zou dan betekenen dat we om de zoveel tijd toch weer op die trekker moeten stappen om bemand de kopakker te doen. Het bezwaar geldt in zekere zin ook voor schoffelen. Als de trekker niet kan draaien op onze vaste kopakker van vijf meter, rijdt hij bij het draaien teveel gewas kapot.’ Later blijkt dat het ook lukt met een smallere kopakker te werken. Aswin: ‘Nu met een kopakker van tien meter haalt-ie het net zonder van het perceel af te rijden.’
Leverancier iQuus heeft Swinkels al wel laten weten dat een achteruitrijvoorziening mogelijk is. Dan zou daarvoor op elk werktuig achter de trekker een bok moeten worden gemaakt. Wenselijk is ook een aftakas vooraan. Dierx: ‘Nu frezen we twee keer die Japanse haver. Als we voorop eerst hadden kunnen klepelen, had dat een werkgang uitgespaard.’

Meest efficiënt brandstofverbruik

Als voordeeltje van de automatiek noemen ze bij Swinkels ook dat die niet onbedoeld het gaspedaal wat dieper intrapt om sneller klaar te zijn. Een chauffeur heft die neiging nog wel eens. ‘Die trekker stel je in op het meest efficiënte brandstofverbruik en dat houdt-ie dan ook vast. Een uurtje langer werk is geen probleem.’

Aswin Dierx, groentekwekerij Swinkels in Meterik.

Ook als gewone trekker

Zoals gezegd zien de bij Swinkels Groenten wel mogelijkheden om de trekker in te zetten. Belangrijk is dat wanneer aan de autonomie geen behoefte is, de trekker voor normaal, bemand werk in gezet kan worden. Overigens zijn er nog wel wat wensen. Zo zou een camera voorop de trekker welkom zijn. Om op afstand te kunnen zien wat het obstakel is, waarvoor de machine stopt. ‘Als we zien dat het niet meer is dan een bewegende grasspriet of een takje, waarvoor de trekker stopt, is dat wel handig. Dan kunnen we hem meteen weer aanzetten, in plaats van dat we er steeds heen moeten.’

Raven of Trimble

IQuus gebruikt voor de GPS het systeem van Raven. Bij Swinkels Groenten zijn alle trekkers uitgerust met Trimble. Dierx: ‘We hebben nog niet te horen gekregen wat zo’n systeem ons zou gaan kosten. Maar ik heb al wel begrepen dat het bij een aanschaf de helft kan schelen als de bestaande Trimble voorzieningen op de trekkers kunnen worden benut.’

Vervolg op 2023

De demotour 2024 van de NPPL met de autonome trekker is een vervolg op de testen van vorig jaar, duurt tot september en loopt bij in totaal circa acht NPPL deelnemers (elke deelnemer krijgt de autonome trekker circa twee weken om te testen).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Door op “Plaats reactie” te klikken ga ik akkoord met
de gebruikersvoorwaarden en de Privacy Policy.