‘Mag een spuit alleen spuiten als hij binnen de perceelsgrens is?’
Bij NPPL deelnemer Max Sturm is afgelopen week druk geoefend met de nieuwe Amazone Pantera spuitmachine.
Er werd geoefend om de bediening en besturing van de zelfrijder onder de knie te krijgen. En ook om te controleren of de taakkaart goed ingelezen werd en of alle instellingen van de spuitcomputer goed stonden. Gijs Sturm had de besturing en bediening van de spuit al snel onder de knie. Ook het inlezen van de taakkaart verliep soepel. Vanwege de natte omstandigheden besloot hij te testen of het spuiten lukte vanaf het kavelpad. Met dus de helft van de spuitboom boven het perceel. Helaas lukte dit niet.
Veiligheidsmechanismen
De volgende morgen stonden er mensen van dealer Dijkstra & Langeweg, importeur Kamps de Wild en leverancier Amazone op het erf. Al snel was de oorzaak gevonden. Doordat de GPS aangaf dat de spuitmachine zelf buiten de perceelsgrens was, zorgde een veiligheidsmechanisme in de software van de spuitcomputer ervoor dat ook het deel van de spuitboom dat wel boven het perceel was niet mocht spuiten.
Natuurlijk is het goed dat er zulke veiligheidsmechanismen in de spuit zitten, want deze mechanismen helpen voorkomen dat er gewasbeschermingsmiddel terecht komt op plekken waar je het niet hebben wil. Maar bij Sturm betekende het dat hij niet vanaf het kavelpad de kopakker van de uien kon spuiten. Wat wel de bedoeling was. Door de perceelsgrenzen aan te passen zodat ook het kavelpad binnen het perceel kwam, konden we dit probleem gelukkig snel oplossen. De mannen van Kamps de Wild en Amazone gaven aan dat deze veiligheid ingebouwd was om de emissie van gewasbeschermingsmiddel zo veel mogelijk te beperken. Iets dat ook bij hen hoog in het vaandel staat.
Hoeveel veiligheid moeten we willen?
Naar aanleiding van dit verhaal vraag ik me af hoeveel veiligheid we eigenlijk moeten willen in de nieuwe generatie GPS- en sensor-gestuurde machines. Natuurlijk is het fijn als een machine met je meedenkt en zelf zorgt dat bijvoorbeeld het kavelpad niet meegespoten wordt. Maar als je machine niet doet wat jij wil vanwege zo’n veiligheidsmechanisme, wat kan je dan nog?
We komen in de buurt van een punt waar machines op de automatische stand beter werk leveren dan op handbediening, simpelweg omdat er zoveel in te stellen valt dat de bestuurder dat niet allemaal tegelijk handmatig kan aanpassen tijdens het rijden. Als je investeert in zo’n geavanceerde machine dan wil je toch ook deze automatische stand gebruiken, zelfs op het laatste stukje kopakker?
Reacties gesloten. Geen verdere reacties gevonden.