Start met autonoom werkende trekker uitdaging voor eerste gebruiker

Brian Salomé is de eerste NPPL’er die de autonome Steyr op zijn bedrijf heeft getest. Hij ziet het concept van de autonome trekker voor de akkerbouw wel zitten. Hij had wel meer verwacht van hoe de autonome trekker momenteel functioneert.  

Zijn zoon is 2 jaar oud, zijn vader 70. De mogelijkheid bestaat zeker, redeneert Brian Salomé, dat er ergens in de komende jaren zo nu en dan behoefte ontstaat aan een extra trekkerchauffeur. Met dat in het achterhoofd, en uit nieuwsgierigheid naar nieuwe technieken, heeft de akkerbouwer in IJzendijke (Zld.) zich aangemeld om onder de NPPL-vlag een autonome trekker uit te proberen. Hij had van maandag 14 augustus tot vrijdag 25 augustus een Steyr 4130 op zijn bedrijf. Deze trekker is door het bedrijf door GPX Solutions uitgerust met iQuus, een systeem aanvullend op de trekkersoftware om autonoom te kunnen werken.

‘Autonoom’ moet hier trouwens niet al te absoluut worden gezien. In die zin dat deze autonome Steyr niet onafhankelijk werkt en in de planning van het werk eigen keuzes maakt.

Kennismaking met autonome trekkers

Deze weken maken acht NPPL-deelnemers kennis met de mogelijkheden en beperkingen van onbemande autonome trekkers. Samen met leverancier GPX Solutions en WUR stelt NPPL daarvoor een omgebouwde standaard Steyr-trekker beschikbaar. Brian Salomé mocht het spits afbijten

Toezicht van operator

In de configuratie zonder veiligheidspakket is om te beginnen voortdurend toezicht van een operator nodig. De machine aan het werk zetten en dan naar een vergadering gaan is niet aan de orde.  Concreet moest om de trekker aan het rijden te houden Brian Salomé of op de stoel van de trekker zitten of voortdurend op een remote control een groene knop ingedrukt houden. Salomé: “Op het de-groene-knop-ingedrukt-houden had ik al snel wat gevonden. Na 10 minuten ben je dat al wel zat.” De verbinding tussen trekker en de afstandsbediening ging tot een afstand van 2 kilometer.

Uit de levendige whatsapp-uitwisseling van vragen en ervaringen tussen Salomé en de techneuten van GPX Solutions:
– Salomé meldt: ‘Ook op iets meer dan 100 meter afstand blijft ie rijden.’
– GPX antwoord: ‘Klopt, de afstandsbediening werkt tot 2 km vrij zicht.’
– Salomé: ‘Toch valt die stil als ik me omdraai. Of zit er een time-out op?’
– GPX: ‘Ja, dat is dan ook geen vrij zicht meer. Als je je omdraait dan ben je op dat moment zelf het obstakel.’
– Salomé: ‘
😊

Zo gaan er gedurende twee weken vele tientallen berichtjes over en weer. Over het simpele basisdingen instellen van de helderheid van het beeldscherm, over de tijd tussen inschakelen aftakas en zakken van de hef et cetera, tot aan essentiële zaken als het invoeren van AB-lijnen en het maken van routekaarten. Bij de ingebruikname van de met iQuus uitgeruste Steyr is het bepaald geen plug&play. Direct daarover meer.

Lees verder onder video

Autonome trekker voor de aardappelrooier

Brian Salomé ziet het concept autonoom werkende trekker wel zitten voor een bedrijf als het zijne. Ook in een situatie dat voortdurend toezicht nodig is.  “Je kunt met twee machines en één chauffeur werken. De ene legt het land klaar, de andere trekker zaait bijvoorbeeld. Of in de graszaadstoppel, de ene trekker klepelt het gras, de andere freest de zode licht om. Of de woeler met groenbemesterzaaimachine laat je autonoom werken. Twee bewerkingen op hetzelfde perceel. Of op naastliggende percelen.”

“Of je zet de autonome trekker voor de aardappelrooier. Op de trekker met kipper stapt in het land dan steeds de chauffeur die het toezicht houdt. De aardappeloogst is dan rond te zetten met nooit meer dan één man in het land.”

Salomé ziet dus zeker wel mogelijkheden, maar met senior nog achter de hand is de autonome trekker nog niet onmiddellijk noodzakelijk. Wat ook moge blijken uit het feit dat hij nog steeds geen gebruik heeft gemaakt van de functie om met zijn John Deere 6130R en 6155R autonoom te werken.

Lees verder onder foto
Foto's: Peter Roek
Expert CVT autonome trekker bij akkerbouwer Salomé in IJzendijke. Brian experimenteert met de trekker met een Lemken cultivator er achter. – Foto’s: Peter Roek

Eerst voordoen

Toen op maandag 14 augustus de Steyr in Zeeuws-Vlaanderen werd afgeleverd had Salomé hem graag meteen nog die middag aan het werk gezet. Vader was bezig met de tweedejaars graszaadstoppel te klepelen; de autonome trekker zou op hetzelfde perceel dan daar meteen achteraan kunnen met een ondiepe freesbewerking. Dat was even te gemakkelijk gedacht. De Steyr werkte volgens een zogenoemd teach and playback-principe. Eerst voordoen, dan doet vervolgens de autonoom werkende trekker het na. Concreet kwam het erop neer dan Salomé de hele te frezen route heeft moeten voorrijden, dus werkgang aan werkgang het hele perceel van 11 hectare.  Hij heeft dat opgelost door de klepelmaaier aan de Steyr te hangen en tijdens het klepelen van het perceel tegelijk de freesroute in te rijden. “Evenzogoed een redelijk omslachtige aanpak, zeker bij meer percelen.”

De manier van werken werd ontwikkeld voor boomgaarden, waar na het inrijden dezelfde route 15 tot 20 jaar gevolgd kan worden.

Lees verder onder foto
Om de trekker te kunnen laten rijden moet óf voortdurend een groene knop worden ingedrukt óf moet iemand op de bestuurdersstoel van de trekker zitten.
Om de trekker te kunnen laten rijden moet óf voortdurend een groene knop worden ingedrukt óf moet iemand op de bestuurdersstoel van de trekker zitten. Dit komt omdat het autonome systeem is gelimiteerd voor deze praktijkproef vanwege de veiligheid.

John Deere AB-lijnen niet even in te voeren

Aan de kwestie van teach and playback is gedurende de periode dat de Steyr intensief overleg geweest tussen GPX Solutions en Brian Salomé. Dinsdagavond 22 augustus meldde Salomé dat hij de rijlijnen voor een te woelen perceel had ingeladen.

Inmiddels was toen duidelijk geworden dat de bestaande AB-lijnen uit de John Deere niet zomaar even over te zetten zijn in de iQuus-terminal op de Steyr. Om af te komen van alles voorrijden moeten in ieder geval vier AB-lijnen (acht punten) en een werkbreedte worden doorgegeven aan GPX, die op basis daarvan een routekaart maakte en terugstuurde. 

Salomé: “Zoals ik het nu begrijp moet dat iedere keer. Nu heb ik voor de woelbewerking op het perceel 2,90 m doorgegeven. Maar als ik er volgend jaar op 3 meter wil gaan poten moet door GPX opnieuw een routekaart gemaakt, doorgestuurd en ingeladen worden.  Er schijnt ook wel een loonwerkversie van de software te zijn, om gemakkelijker verschillende percelen te kunnen bewerken. Maar dan worden de lijnen gekopieerd en werkt automatisch keren ook niet. Wat dus weinig extra’s biedt ten opzichte van een normale trekker met gps. Andere mogelijkheid is om ’s winters van de percelen waarop je autonoom aan de slag wil met de quad de coördinaten van je AB-lijnen te gaan vastleggen en die door te geven.”

Lees verder onder foto
Bij de ingebruikname van de met iQuus uitgeruste Steyr is het bepaald geen plug&play.

Eerste in de akkerbouw

De test in augustus bij Salomé is, afgezien van enkele veldrobots, in feite de eerste inzet van een autonoom werkende trekker in de akkerbouw in Nederland. Heel veel moet nog ontdekt worden. Salomé snapt dat. Desondanks had Salomé er vanaf dag één meteen al wat meer van verwacht. “Ik had er een hogere inschatting van met name over het meteen al kunnen gaan werken met AB-lijnen en het automatisch maken van routekaarten.”

iQuus Autonomy en Steyr Expert 4130 cvt

iQuus Autonomy is een product van GPX solutions in Erichem (Gld.). De set bestaat uit een reguliere stuurautomaat inclusief RTK-gps systeem, voertuig- en werktuigcontrole en een veiligheidspakket. Op dit moment monteert het bedrijf een RTK-gps systeem van Raven. In de toekomst wil de fabrikant ook samenwerken met andere merken. Voor de voertuig- en werktuigcontrole is het systeem aangesloten op de Canbus van de trekker en kan het zodoende alle signalen daaruit oppikken en activeren. Denk daarbij aan de rijsnelheid, het aftakastoerental, de hefhoogte en de hydrauliek. Het veiligheidspakket omvat een voorbumper als aanrijdbeveiliging, een LiDAR-sensor voor obstakeldetectie en bewaking van de omgeving en een noodstop. De gebruikte Steyr Expert 4130 cvt heeft dit veiligheidspakket niet zodat er bij deze trekker altijd toezicht nodig is.

Om te kunnen werken met het systeem is het nodig om de route die de trekker autonoom af moet leggen, op te nemen door die route met een bestuurder te rijden. Rijd je daarbij sneller dan 8 km/u, dan zal de trekker in autonome modus alsnog niet sneller dan 8 km/u rijden. Je moet er zelf voor zorgen dat je bij het opnemen van de route niet steekt of anderszins achteruitrijdt.

Voor werkzaamheden maak je per werkzaamheid een profiel aan. Dat kan op de terminal in de trekker of elders met de terminal in een docking station. Zo’n profiel bevat dan bijvoorbeeld rijsnelheden, aftakastoerentallen, hefhoogtes, inzet- en uithefposities, et cetera. Het systeem bevat (nog) geen sensoren of camera’s om de correcte werking van machines en uitgevoerde werkzaamheden te monitoren en te controleren.

iQuus Autonomy is op momenteel leverbaar op Holland T4, T5 en T7, Case Magnum, Fendt Gen1, Gen2 en One en Kubota M5 modellen. Afhankelijk van de uitgangssituatie en de wensen van de gebruiker loopt de aanschafprijs uiteen van €15.000 tot €80.000.


De gebruikte Steyr Expert 4130 cvt heeft een maximaal motorvermogen van 140 pk. Met de traploze transmissie met vier groepen rijdt de trekker met bestuurder maximaal 40 km/u. De hefkracht is maximaal 5.600 daN en de trekker levert maximaal 110 liter hydrauliekolie per minuut. De trekker is standaard voorzien van 440/65 R28 banden voor en 540/65 R38 banden achter. De basisuitvoering weegt 5.500 kilo.

De autonome Steyr  in de NPPL-tour is niet voorzien van het iQuus veiligheidspakket.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Door op “Plaats reactie” te klikken ga ik akkoord met
de gebruikersvoorwaarden en de Privacy Policy.