‘Met extra opties, systeem om aan te schaffen’

Stef Ruiter en zijn medewerker Lars Stavenuiter van Bloembollenbedrijf Ruiter-Wever in Andijk (N-.H.) tonen zich erg tevreden over de prestaties van het autonomiesysteem iQuus op de Fendt716-trekker. Het systeem is overzichtelijk, betrekkelijk eenvoudig te begrijpen en in gang te zetten.

Grote sprong voorwaarts ten opzichte van het systeem van vorig jaar, dat Ruiter ook beproefde, is dat de route in het veld die de trekker moet rijden nu op locatie gemaakt kan worden. Door alleen het importeren van de perceelsgrens kan het systeem heel gemakkelijk daarna zelf een route maken. ‘Ja’, zegt Stavenuiter, ‘zo’n systeem op één van onze trekkers zou ons wel passen. Het vervangt een chauffeur waar zeer lastig om aan te komen is. Maar dan wel onder de voorwaarde dat er ook een achteruitrijvoorziening en -beveiliging komt, zodat we met kleinere kopakkers kunnen werken.’ Nu blijft rondom het hele perceel aan strook van zo’n 15 meter onbewerkt. Lastig als een plant- of pootmachine kort achter de onbemande voorbewerking komt.

Wensenlijst

Ander punt op de wensenlijst is dat sensoren op machines storingen signaleren en kunnen doorgeven aan de automatiek, zodanig dat een en ander ook op afstand uit te lezen is op een smartphone of tablet. Stavenuiter zou bij voorbeeld op de overtopfrees die nu achter de autonoom werkende Fendt hangt, al wel een sensor willen zien op de breekbout van de aftakas, een temperatuursensor op de tandwielkast en/of een trillingssensor op de freesas. Voor wat betreft de sensoren geldt alvast wel dat het iQuus is uitgerust met voldoende digitale en analoge ingangen om sensorsignalen te ontvangen, maar dat in de optiek van producent GPX Solutions het plaatsen van sensoren een zaak is van de eigenaar van de machine of –beter– de fabrikant.

Achteruit rijden

Voor als het gaat om achteruitrijbeveiliging laat producent GPX Solutions weten dat de vraag van Ruiter-Wever niet op zich staat. Joanne de Ruiter van GPX: ‘We zijn met engineering bezig om een goede oplossing te vinden. In Nederland krijgen we steeds meer de vraag voor achteruit rijden. Maar op het moment dat de veiligheid dus ook zwaarder uitgevoerd moet worden, blijkt dat mensen niet bereid zijn om daarvoor te betalen. Maar technisch kan het zeker, wij moeten alleen goed begrijpen wat de telers dan willen  Dus evaluatie na deze NPPL-demo tour is heel belangrijk. Vorig jaar kwam routeplanning en volledig autonoom werken naar boven;  nu achteruit rijden.’ Als prijsindicatie voor wat een iQuus systeem gaat kosten noemt De Ruiter van GPX een bedrag vanaf ongeveer €40.000 tot €60.000. ‘Dat hangt af van de voorbereiding van de trekker.’

Autonoom werkende Fendt 716 met overtopfrees in Wieringermeerpolder (N-.H.)

NPPL On Tour

De demotour 2024 van de NPPL met de autonome trekker met iQuus systeem en Fendt trekker, duurt tot september en loopt bij een aantal NPPL deelnemers ( elke deelnemer krijgt de autonome trekker twee weken om te testen).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Door op “Plaats reactie” te klikken ga ik akkoord met
de gebruikersvoorwaarden en de Privacy Policy.