‘Ook geschikt voor weidebedrijf; achteruitrijden en toezicht gewenst’

Het laatste testadres in de Demotour iQuus NPPL 2024, is het Agro-innovatiecentrum De Marke in Hengelo (Gld.). Het centrum is onderdeel van Wageningen University & Research. ‘Maaien, schudden, dat soort dingen kan ook onbemand.’ Achteruitrijden vergt nog veel engineering. De autonome trekker is onderdeel van het webinar Autonomie (2 oktober 2024).

Dinsdag 24 september is de door GPX Solutions autonoom werkend gemaakte Fendt op De Marke in een hennepstoppel aan het werk gegaan voor een woelbewerking. Meer precies, een bewerking met de McConnel Shakaerator, ook wel weideshaker genoemd. Dat is een cultivator geschikt voor met name grasland. Dat ze hem bij De Marke op bouwland hebben ingezet, is omdat dat – net zoals eigenlijk bij elke krompootwoeler – aan het eind van de werkgang bij het uitheffen de trekker moet worden teruggezet. En dat terugrijden gaat niet met de huidige iQuus-autonomiekit waarmee de Fendt is uitgerust. Hij kan niet achteruit rijden. ‘Hier op bouwland is het niet echt een probleem dat wat grond mee omhoog komt’, vertelt Roy Gotink van De Marke. ‘Er komt toch nog een bewerking na. Maar op grasland dat het na beluchten grond mee omhoog komt, dan is dat stukje terugzetten bij uitheffen echt nodig.’

Maaien, schudden

Gotink, maakt  dinsdag voor het eerst kennis met de autonome Fendt. Het valt hem mee hoe gemakkelijk hij er na een korte instructie mee aan de slag kan. ‘Een keer bemand rondrijden om de contouren van het perceel vast te leggen en dan kun je het werk aan de trekker overlaten. Ik zie er in principe ook wel mogelijkheden voor op een weidebedrijf. Maaien, schudden, dat soort dingen kan ook onbemand.’

Roy Gotink van De Marke: ‘Een keer bemand rondrijden om de contouren van het perceel vast te leggen en dan kun je het werk aan de trekker overlaten.’

Meer controle gewenst

Waar Gotink nog wel moeite mee heeft, is met het gebrek aan controle op de machine. ‘Er kan een tand breken, aftakas kan stuk gaan. Of de woeler gaat teveel stropen. Ik zou wel graag daarvan op de hoogte gesteld worden als iets mis gaat of dreigt te gaan.’ Luco Hetebrij van GPX Solutions, aanwezig voor de eerste uitleg, oppert dat een cameraatje op het dak van de cabine zicht op het werk kan geven. Voor de andere storingen kom je in dit geval dan terecht bij sensoren bij de breekbouten en op de aftakas. Het iQuus-systeem is ingericht om signalen uit sensoren te ontvangen. ‘Qua storingen kunnen wij signalen van de trekker al wel uitlezen.’ Voor wat de mogelijkheid van autonoom achteruitrijden/keren wil Hetebrij wel graag gezegd hebben dat daarbij wel even iets meer komt kijken dan een alleen een achteruitrijbeveiliging en een middagje programmeren. ‘Vergis je niet, daar komt van onze kant veel engineering bij kijken. En dus ook kosten.’

Luco Hetebrij, GPX Solutions: ‘Qua storingen kunnen wij signalen van de trekker al wel uitlezen.’

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Door op “Plaats reactie” te klikken ga ik akkoord met
de gebruikersvoorwaarden en de Privacy Policy.