‘Verplaatsen van bonen van conservenschap naar vleesafdeling stimuleert verkoop’

Bonen telen als vierde gewas is kansrijk voor akkerbouwers. ‘Supermarkten moeten bonen dan wel beter positioneren om de markt te vergroten. Zet bonen in het vleesschap als volwaardige vleeseiwitvervanger’, zegt Rocus Troost, vertegenwoordiger van het nieuwe merk BOON. Verwerking van eiwit uit bonen in andere producten geeft ook een boost aan de markt, net als veredeling van bonen.  

Er liggen kansen

Is een groeiende markt voor verse en droge bonen een kans voor Nederlandse akkerbouwers? Deze vraag stond centraal in een van de Vraag-maar-raak sessies tijdens de Future Farming & Food Experience 2024 in Lelystad. Rocus Troost van Jamael Food Group in Driel, praat liever over een voedseltransitie dan over een eiwittransitie. ‘Er liggen zeker kansen, omdat consumenten steeds vaker bewust kiezen voor plantaardige eiwitbronnen in plaats van vlees als eiwitbron’, zegt Troost. ‘Bonen zijn een belangrijke eiwitbron, waarvan je ook vleesvervangers kunt maken.’ Als knelpunt voor groei van de afzet van bonen, noemt Troost het negatieve imago van bonen en de associatie met vega. ‘De retail kan het imago oppoetsen door de positieve kanten van bonen te benadrukken en door bonen beter zichtbaar te maken in het winkelschap. Het verplaatsen van bonen van het conservenschap naar de vleesafdeling stimuleert de verkoop.

De vraag maar raaksessie over bonenteelt in Nederland. Het panel met (v.l.n.r.) Adinda Lodders van BO Akkerbouw, Henk Janknegt, voorzitter van de producentenorganisatie Eiwitboeren en Rocus Troost van Jamael Food Group in Driel, ging in op vragen uit de zaal. BOON heeft twaalf nieuwe producten in supermarkten geïntroduceerd: peulvruchten in een hippe, duurzame verpakking. BOON wil de boon hip maken bij de consument. ‘De producten in het vleesschap plaatsen geeft nog een betere positionering van bonen als goed alternatieve eiwitbron voor vlees’, zegt Rocus Troost van Jamael Food Group.

Sterke ketens nodig

Adinda Lodders van BO Akkerbouw en zelf ook akkerbouwer in Flevoland ziet ook kansen voor bonenteelt en vlinderbloemigen in Nederland. ‘Peulvruchten dragen bij aan een duurzame teelt en gezonde voeding. Maar we moeten er ook geld aan verdienen en daarvoor zijn sterke ketens nodig’, stelt Lodders. ‘En de overheid moet eiwitrijke plantaardige voeding stimuleren. Dat gebeurt gelukkig met financiering van de Beanmeal consumentencampagne om de consumptie van peulvruchten te stimuleren.’ Een groep boeren, verenigd in de producentenorganisatie Eiwitboeren, is al begonnen met de teelt van droog te oogsten vlinderbloemige eiwitgewassen. Zoals veldboon, lupine, soja of kikkererwt. ‘Met Cosun Protein hebben we een intentieverklaring getekend voor afname van veldbonen van onze leden. In een pilot verwerkt Cosun Protein de bonen tot een hoogwaardige eiwit-ingrediënt’, zegt Henk Janknegt, voorzitter van de Eiwitboeren. ‘Een mooie stap voorwaarts. Daarnaast is verdere veredeling nodig van peulvruchten gericht op verwerking voor humane consumptie.’ Onderzoeker Ruud Timmer van Wageningen University & Research is het daarmee eens. ‘Maar dat is een lang proces. We kunnen ook bonen uit anderen landen hier naartoe halen en uittesten hoe ze het doen onder Nederlandse omstandigheden. En daarmee verder kweken.’ Janknegt verwacht ook een stimulans voor eiwitteelt van Nederlandse bodem als grote verwerkende bedrijven volgend jaar via een levenscyclus-analyse (LCA) moeten laten zien hoe zij duurzaam bezig zijn. ‘Wij leveren niet alleen bonen, maar ook data aan afnemers als bewijs voor een duurzame productie.’

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Door op “Plaats reactie” te klikken ga ik akkoord met
de gebruikersvoorwaarden en de Privacy Policy.