Autonoom rijden krijgt vervolg met uitgebreider  iQuus-systeem

Er komt onder NPPL-vlag een vervolg op de praktijktest met de onbemande, met iQuus uitgeruste Steyr van 2023. Op basis van de feedback en ervaringen van gebruikers vorig jaar heeft leverancier GPX Solutions uit Erichem (Gld.) een Fendt 716 uitgerust met een veelzijdigere versie van het systeem:  iQuus Autonomy, Verschillende  NPPL-deelnemers gaan het systeem onder verschillende omstandigheden komende maanden uitproberen.

Afhankelijk van de mogelijkheden in het veld wordt de eerste gebruiker Brian Salomé in IJzendijke in Zeeuws-Vlaanderen. Vorig jaar was hij ook al de eerste gebruiker van de onbemande Steyr.

Uitgebreider en autonomer

Dit systeem omvat extra veiligheidscomponenten en is daarmee uitgebreider en autonomer dan het iQuus Control systeem waar de Steyr in 2023 mee was uitgerust. Twee belangrijke verschillen springen in het oog. Allereest: de gebruiker kan voorafgaand aan een bewerking zelf de route van de trekker plannen op basis van zijn bekende perceelsgrenzen cq. AB-lijnen. Vorig jaar was daarvoor de hulp van GPX Solutions nodig, waarmee ook bij een goede planning al gauw een halve dag gemoeid was. De verwachting is dat het zelf plannen de flexibiliteit en daarmee de inzetbaarheid, van het systeem vergroot. Daarnaast is het veiligheidspakket op de machine door extra sensoren uitgebreid. De permanente menselijke supervisie (inclusief het ingedrukt houden van een knop) die vorig jaar bij de Steyr nodig was, vervalt hiermee. De Fendt met iQuus Autonomy kan zelfstandig aan het werk. De operator kan wat anders gaan doen.  

De Fendt 716 wordt uitgerust met iQuus.

Bèta versie

Specialist Koen van Boheemen van Wageningen University & Research begeleidt de praktijkproef van het systeem. Hij spreekt van een zogenoemde bèta-versie van het systeem. ‘Met de ervaringen met het systeem op de Steyr van vorig jaar zijn ze bij GPX afgelopen winter verder gegaan. Ze zeggen: “Wij denken dat het af is, dat we een gebruiksvriendelijk systeem hebben dat in de praktijk voldoet. Laten we gaan zien of het in de praktijk aan de verwachtingen voldoet. Ik vind het van lef getuigen dat ze dat doen met de NPPL-cameraverslaggeving er bovenop.’

Zescilinder trekker

Los van het iQuus-systeem geldt dat de zescilinder Fendt 716 (160 pk plus boost op de aftakas) iets meer bij te zetten heeft dan de viercilinder Steyr van vorig jaar. Of dan meteen nodig is, is de vraag. Zeker in de eerste periode zal de autonome trekker vooral worden ingezet in ‘verpleegwerk’, zo blijkt uit de aanvragen van de eerste drie NPPL-ers om hem uit te proberen. ‘Schoffelen of Ecorobotix erachter, dat soort werk. Misschien is hij voor dat werk net een tikkie aan de zware kant’, zegt Van Boheemen. ‘Maar hij kan ook in aardappelen ruggen gaan aanfrezen. We willen hem zo breed mogelijk inzetbaar hebben. In theorie zouden met deze autonoom gemaakte trekker ook aardappelen gepoot kunnen worden. Alleen qua logistiek van steeds de bunker vullen, is dat lastig plannen. Dan zou er toch weer een mannetje bij moeten zijn.

Op 1,50 en 2,25 meter spoorbreedte

Om verschillende redenen is autonoom ploegen nog niet aan de orde. De veiligheid bij achteruit rijden met een ploeg in de hef, is lastig te garanderen. Om toch aansluitend te kunnen ploegen zou een erg grote kopakker nodig zijn. Van Boheemen: ‘Dat zouden we in een later stadium kunnen uitproberen.’ Hoe dan ook, Van Boheemen wil voor de test voor aardappelen de trekker op 1,50 meter kunnen zetten, en voor uien en suikerbieten op 2,25 meter. Op basis van de ervaringen van afgelopen jaar is nu het plan om de trekker ongeveer twee weken op één locatie in te zetten. Ten opzichte van de ene week van vorig jaar is er dan net even wat meer tijd om het systeem goed te leren kennen én te testen. Verder geldt ook dit jaar dat experts van GPX Solutions en NPPL gebruikers bij de inzet ondersteunen. Op de NPPL-website wordt verslag gedaan van de ervaringen.



1 Comment

  • Herre Bartlema zegt op 26-04-2024 - 13:23 :

    Ha Koen , we zouden graag een precisiebemester koppelen achter deze trekker bij wijze van proef in grasland of een tarweperceel.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Door op “Plaats reactie” te klikken ga ik akkoord met
de gebruikersvoorwaarden en de Privacy Policy.